RESUM TESIS DOCTORAL L’objectiu de la present tesis és analitzar la distribució geogràfica de l’oferta universitària en cadascún dels països del MERCOSUR i determinar un model de descentralització universitària gestionat per les pròpies Intendències o Governs Departamentals de l’Uruguai. S’estudia en una primera etapa el procés d’integració del MERCOSUR en la seua incidència sobre l’economia, les inversiones productives i l’eix d’influència sobre les poblacions en els quatre països que el componen. S’analitza la descentralització universitària en els quatre països amb la identificació de l’oferta que existeix en cadascun i s’observa la seua distribució equitativa amb criteris geogràfics i poblacionals. En una segona etapa es centra l’anàlisi en el cas de l’Uruguai, observant la descentralització educativa existent i les polítiques de descentralització que s’han desenrrotllat. També s’analitzen les necessitats formatives universitàries en els departaments del país. Amb estos anàlisis de les demandes universitàries, si s’atén a l’oferta educativa existent, a la concentració per regions de la població i de les zones productives, es proposa un possible mòdel de descentralització universitari on la iniciativa i la gestió del mateix es realitzen des de les pròpies Intendències. Este model té com a objectiu convertir les Intendències protagonistes i d’iniciativa pròpia en matèria educativa en l’oferta que per al seu departament consideren necessaris per a assegurar el desenrrotllament local i evitar així qualsevol migració de la població jove a la capital per a accedir a estudis universitaris, amb les conseqüències negatives a nivell social, familiar i econòmic que suposa per als estudiants, i a la societat del departament. La metodologia utilitzada fonamentalment està basada en dos tipus d’anàlisis. Anàlisi d’informació recollida existent sobre la matèria, que inclou: Anàlisis de la demanda a través d’enquestes: Realitzant-se dos enquestes en el període 2002-2004, a estudiants dels dos últims anys de secundària previs a l’ingrés en la Universitat per a determinar les necessitats formatives en una regió del país, i comparar-lo amb els anàlisis ja realitzats d’altra regió diferent. Els resultats obtinguts van ser: 11 Centres Educatius enquestats, un total de 1977 estudiants, 1152 de cinqué i 825 de sisé, durant els anys 2002 i 2004.