L’objectiu general de la tesi ha sigut analitzar la influència de la innovació tecnològica, l’orientació al mercat i el capital relacional en els resultats empresarials en empreses d'un sector d'alta tecnologia, i analitzar a més l'efecte moderador de la turbulència tecnològica entre l'orientació al mercat i els resultats empresarials. L'objecte d'estudi és el sector de la indústria del programari de Mèxic. El model d'investigació s’ha denominat CRITOM. La naturalesa de la investigació és empírica, descriptiva, i exploratòria. En la part descriptiva i exploratòria s’ha realitzat una anàlisi del sector de la indústria del programari a escala mundial i a escala de Mèxic, i també una revisió bibliogràfica de treballs teòrics i empírics relacionats amb els diferents components del model. La selecció de les empreses participants es va realitzar utilitzant el mètode de mostreig per conveniència. Per a la recol•lecció de dades, es va dissenyar i es va aplicar una enquesta en línia (Internet) a empreses del sector de la indústria del programari de Mèxic, en què s’obtingué un total de 198 enquestes contestades, i amb això la participació d'empreses desenvolupadores de programari de totes les grandàries, localitzades en 28 dels 32 estats que constitueixen la república mexicana. En el disseny del qüestionari i la identificació dels indicadors dels diferents elements del model d'investigació es va considerar com a punt de referència els enfocaments següents: per a l'orientació al mercat l'escala MARKOR, per a la innovació tecnològica el Manual d'Oslo i per al capital relacional el model Intellectus. El contrast de les hipòtesis plantejades, les relacions directes i indirectes i els efectes moderadors entre les diferents variables del model es va realitzar a través de diverses anàlisis estadístiques de naturalesa univariada, bivariada i multivariada (anàlisi factorial, anàlisi de regressió, anàlisi de camins, model lineal general ANCOVA i Partial Least Squares (PLS)), i es van considerar en les diverses anàlisis tant la significació estadística com la pràctica. El treball de tesi llança com a principals aportacions/resultats els següents: a) anàlisi de la relació entre l'orientació al mercat, innovació tecnològica i cabdal relacional en un sector d'alta tecnologia en empreses de la indústria del programari d'un país llatinoamericà (Mèxic); b) a través de l'anàlisi de regressió els elements que es relacionen de manera estadísticament significativa, encara que feble, amb els resultats empresarials són la innovació tecnològica i el capital relacional; els resultats de l'anàlisi de camins i PLS suggereixen la influència indirecta de l'orientació al mercat amb els resultats empresarials a través de la seua interacció amb la innovació tecnològica, i això suggereix que les organitzacions que treballen en sectors d'alta tecnologia obtenen un avantatge competitiu a través de la relació entre els constructes innovació tecnològica, orientació al mercat i capital relacional; c) s'hi destaca l'existència de relacions positives i significatives entre: l'orientació al mercat i la innovació de tecnològica, la innovació tecnològica i el capital relacional; l'orientació al mercat i el capital relacional; d) la turbulència tecnològica exerceix un efecte moderador feble entre l'orientació al mercat i els resultats empresarials; e) els resultats obtinguts són generalizables a la població objecte d'estudi.